درجستجوی پدر

Your image is loading...




Your image is loading...


درجستجوی پدر

 

استادشهریار

 

 

تقدیم به دانشمندان جوان


(س.ش.ا-و-ب.ش.ا)

 

 

چندی پیش شعردرجستجوی پدربطورناقص

 

درپشوتن منتشرشد

 

حالا خوشبختم که توانستم این شعرزیبارا

 

به طورکامل دراختیارعلاقمندان قراردهم

 

 دلتنگ غروبی خفه بیرون زدم از در


در مُشت گرفته مُچ دست پسرم را

 

یا رب به چه سنگی زنم از دست غریبی


این کلّه ی پوک و سر و مغز پکرم را

 

هم دروطنم بار غریبی به سر دوش


کوهی است که خواهد بشکاند کمرم را

 

من مرغ خوش آواز و همه عمر به پرواز


چون شد که شکستند چنین بال و پرم را

 

رفتم که به کوی پدر و مسکن مألوف


تسکین دهم آلام دل جان بسرم را

 

گفتم به سرِ راهِ همان خانه و مکتب


تکرار کنم درس سنین صغرم را

 

گر خود نتوانست زدودن غمم از دل


زان منظره باری بنوازد نظرم را

 

کانون پدر جویم و گهواره ی مادر


کانِ گهرم یابم و مهد هنرم را

 

تا قصّه ی رویین تنی و تیر پرانی است


از قلعه ی سیمرغ ستانم سپرم را

 

با یاد طفولیّت و نشخوار جوانی


می رفتم و مشغول جویدن جگرم را

 

پیچیدم از آن کوچه ی مأنوس که در کام


باز آورد آن لذّت شیر و شکرم را

 

افسوس که کانون پدر نیز فروکشت


از آتش دل باقی برق و شررم را

 

چون بقعه اموات فضایی همه خاموش


اخطار کنان منزل خوف و خطرم را

 

درها همه بسته است و برخ گردنشسته


یعنی نزنی در که نیابی اثرم را

 

در گرد و غبار سر آن کوی نخواندم


جز سرزنش عمر هبا و هدرم را

 

مهدی که نه پاس پدرم داشته زین پیش


کی پاس مرا دارد و زین پس پسرم را

 

ای داد که از آن همه یار و سر وهمسر


یک در نگشاید که بپرسد خبرم را

 

یک بچه همسایه ندیدم به سرکوی


 تا شرح دهم قصه سیر و سفرم را

 

اشکم برخ از دیده روان بودولیکن


پنهان که نبیند پسرم چشم ترم را

 

میخواستم این شیب و شبابم بستانند


 طفلیم دهند و سر پر شور و شرم را

 

چشم خردم را ببرند و به من آرند


 

چشم صغرم را و نقوش و صورم را


کم کم همه را در نظر آوردم و ناگاه


 ارواح گرفتند همه دور و برم را

 

گویی پی دیدار عزیزان بگشودند


 
هم چشم دل کورم و هم گوش کرم را

 

یکجا همه گمشدگان یافته بودم


 از جمله حبیب و رفقای دگرم را

 

این خنده وصلش بلب آن گریه هجران


این یک سفرم پر سد و آن یک حضرم را

 

این ورد شبم خواهد و نالیدن شبگیر


وآن زمزمه صبح و دعای سحرم را

 

تا خود به تقلا بدر خانه کشاندم


بستند به صد دایره راه گذرم را

 

یکباره قرار از کف من رفت ونهادم


بر سینه دیوار در خانه سرم را

 

صوت پدرم بود که می گفت چه کردی؟


در غیبت من عائله در بدرم را

 

حرفم بزبان بود ولی سکسکه نگذاشت


تا باز دهم شرح قضا و قدرم را

 

فی الجمله شدم ملتمس از در بدعایی


کز حق طلبد فرصت صبر و ظفرم را

 

اشکم بطواف حرم کعبه چنان گرم


کز دل بزدود آنهمه زنگ و کدرم را

 

نا گه پسرم گفت چه می خواهی از این در


گفتم پسرم بوی صفای پدرم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد